05.06.11

["zatem trzeba stanąć na głowie i.."]

w tle leci "Těšínská" Nohavicy, nawet nie w tle, całkiem na głos, trochę sama śpiewam, od zawsze lubiłam tę piosenkę. Cieszyn, Těšín, miasto-miasta, stara część polska i nowsza, z międzywojnia, czeska. inne - obie piękne i będę się o to kłócić uparcie. targ nad rzeką, gdzie Czesi chyba codzienie rano przyjeżdżają na zakupy, a polscy sprzedawcy po czesku mówią tylko parę słów, głównie ceny. a u Huberta po czeskiej stronie kelnerka mówi i po polsku i po czesku - bo tak ją w szkole nauczyli. w domu pewnie mówi po swojemu, tak samo jak dwie licealistki, które spotkałam przed projekcją Małej matury 1947. kiedyś wrócę na to pogranicze i będę o nich pisać.

.

Radůza śpiewa "Papierosy", a ja płaczę cicho. jestem bardzo szczęśliwa, bardzo smutna dziś, coraz bardziej przerażona. dziś jest niedziela. już w czwartek piszę pierwszy egzamin. mam bilet na środę rano, mam pozvankę na egzamin...

rok temu, przed wyjazdem na miesiąc do Pragi - przed wyjazdem, który zmienił tak niesamowicie wiele! - pisałam:

po prostu nie wierzę,że jutro wyjeżdżam, ta wielka walizka jest dla picu i kociej zabawy, nic więcej.

sapik nagle musi być strasznie duża i strasznie dzielna i mówić językami. o ja pierdole, o kurwa.

teraz czuję się podobnie. tylko trzeba być jeszcze większą, dzielniejszą, jeszcze lepiej mówić językami, trzeba być do tego pełną wiedzy, nie wolno spanikować, nie można uciec. i jeszcze bardziej wydaje mi się to nierealne - ja, siadająca w czwartek o godzinie 16 w sali 301 do pisania pierwszej części egzaminu wstępnego na Uniwersytet Karola w Pradze.

to jest tak nierealne, że gdy zaczęłam o tym myśleć, przestałam płakać. stoję na czymś pomiędzy strachem nieskończonym a ekscytacją niezmierzoną - ta wizja - ja, studentka bohemistyki na Uniwersytecie Karola. ja.

Plastic People śpiewają, że żyjemy w Pradze.

dostaję smsa. nie wiem co odpisać.

jestem dziś na kawałki.

chyba po prostu posprzątam.

Žádné komentáře:

Okomentovat

Podpisz się pod komentarzem. Szczególnie jak masz coś mądrego do napisania (a na pewno masz).To nie jest trudne.